14 Courses
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | BAHASA ARAB PRAKTIKAL |
Tajuk Modul | : | INTERAKSI BERTULIS ARAB |
Kod Modul | : | MCPY5410 |
Jam Kredit | : | 0.5 |
Mode Pembelajaran |
: | Atas Talian |
Bahasa |
: | Melayu |
Syarat Kemasukan | : | Pelajar mesti lulus :
1. SPM; atau 2. STPM; atau 3. Sijil Matrikulasi atau Asasi; atau 4. STAM; atau 5. Diploma / Kelayakan Setaraf |
Tarikh Pendaftaran | : | Januari 2025 |
Sinopsis Modul | : | Modul ini membimbing pelajar menyampaikan hasrat
dalam bentuk penulisan ringkas. Pelajar mampu berinteraksi di medan penulisan
dengan berkesan dan difahami. |
Hasil Pembelajaran modul | : |
1. HPM1 – Menghasilkan informasi secara bertulis. 2. HPM2 – Memberi respon terhadap informasi yang diterima secara bertulis. |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : | En Khairuzaman Kadir |
Fakulti Pengajian Islam
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Fakulti Pengajian Islam
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Fakulti Pengajian Islam
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Fakulti Pengajian Islam
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | Micro Credential Metodologi Dakwah |
Tajuk Modul | : | Asas Dakwah dalam Islam |
Kod Modul | : |
MCPD5111 |
Jam Kredit | : | 1 |
Mode Pembelajaran |
: | Dalam Talian |
Bahasa |
: | Bahasa Melayu |
Syarat Kemasukan | : | Pelajar mestilah lulus: 1. SPM; atau 2. STPM; atau 3. Sijil Matrikulasi atau Asasi; atau 4. STAM; atau 5. Diploma/Kelayakan Setaraf |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Modul ini adalah
berkenaan dengan
konsep asas dakwah
berdasarkan
pandangan Islam. Ia
meliputi pengertian
dakwah, matlamat
dan keperluan
berdakwah,
keistimewaan serta
hukum berdakwah.
Format penyampaian
modul ini
merangkumi kuliah
dalam talian (tidak
segerak) dan aktiviti dalam talian (seperti
pembelajaran
berasaskan masalah)
sebagai format
penyampaian. Di
akhir modul ini,
diharapkan pelajar
dapat menjelaskan
konsep dakwah dan
membahaskan
hukum berdakwah. |
Hasil Pembelajaran modul | : | HPM1:
Menjelaskan
konsep dakwah menurut
perspektif IslamHPM 2: Membahaskan hukum berdakwah menurut al-Quran dan al-Sunnah |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : | 1. Dr Zulkefli Aini 2. Dr. Mohamad Zulkifli Abdul Ghani |
Pendekatan Dakwah dalam Islam
Nama Kursus |
: |
Micro Credential Metodologi Dakwah |
Tajuk Modul | : |
Pendekatan Dakwah dalam Islam |
Kod Modul | : |
MCPD5120 |
Jam Kredit | : | 0.5 |
Mode Pembelajaran |
: |
Dalam Talian |
Bahasa |
: |
Bahasa Melayu |
Syarat Kemasukan | : | Pelajar mestilah lulus:
1. SPM; atau |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Modul ini adalah berkenaan dengan perkembangan pendekatan dakwah dalam persepektif sejarah Islam. Ia merangkumi aspek iaitu pendekatan dakwah yang digunakan oleh Rasulullah SAW dan para Sahabat baginda ketika berdakwah pada zaman mereka. Di samping itu, modul ini juga berkenaan dengan metodologi dakwah yang berasaskan al-Quran iaitu al-hikmah, al-maw’izah al-hasanah dan al-mujadalah. Modul ini menggunakan pendekatan kuliah dalam talian secara tidak segerak dan aktiviti atas talian (seperti pembelajaran berasaskan masalah) sebagai format pengajaran. Di akhir pengajaran modul ini, pelajar akan dapat menerangkan perkembangan pendekatan dakwah berdasarkan sirah dan prinsip metodologi dakwah yang terdapat di dalam al-Quran. |
Hasil Pembelajaran modul | : |
1. Menerangkan perkembangan pendekatan dakwah berdasarkan sirah Rasulullah SAW dan zaman sahabat. 2. Membahaskan prinsip metodologi dakwah secara al-Hikmah, al-Maw’izah al-Hasanah dan al-Mujadalah. |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : | 1. Dr Zulkefli Aini
2. Dr. Mohamad Zulkifli Abdul Ghani |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |