
16 Courses
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | BAHASA ARAB PRAKTIKAL |
Tajuk Modul | : | INTERAKSI BERTULIS ARAB |
Kod Modul | : | MCPY5410 |
Jam Kredit | : | 0.5 |
Mode Pembelajaran |
: | Atas Talian |
Bahasa |
: | Melayu |
Syarat Kemasukan | : | Pelajar mesti lulus :
1. SPM; atau 2. STPM; atau 3. Sijil Matrikulasi atau Asasi; atau 4. STAM; atau 5. Diploma / Kelayakan Setaraf |
Tarikh Pendaftaran | : | Januari 2025 |
Sinopsis Modul | : | Modul ini membimbing pelajar menyampaikan hasrat
dalam bentuk penulisan ringkas. Pelajar mampu berinteraksi di medan penulisan
dengan berkesan dan difahami. |
Hasil Pembelajaran modul | : |
1. HPM1 – Menghasilkan informasi secara bertulis. 2. HPM2 – Memberi respon terhadap informasi yang diterima secara bertulis. |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : | En Khairuzaman Kadir |
Nama Kursus | : | Micro-Credential Ilmu Takhrij | ||||
Tajuk Modul | : | Pengenalan Kepada Ilmu Takhrij | ||||
Kod Modul | : | MCQA5110 | ||||
Jam Kredit | : | 0.5 | ||||
Mod Pembelajaran | : | Dalam Talian | ||||
Bahasa | : | Bahasa Melayu | ||||
Syarat Kemasukan | : | None | ||||
Tarikh Pendaftaran | : | - | ||||
Sinopsis Modul | : | Modul ini mendedahkan pelajar kepada konsep-konsep asas dalam Ilmu Takhrij dan beberapa maklumat utama dalam bidang. Begitu juga dengan kepentingan sumber dan status hadis dalam kehidupan keagamaan | ||||
Hasil Pembelajaran Modul | : |
| ||||
Yuran | : | RM 55.99 | ||||
Nama Pensyarah | Dr Mohd Farhan Md Ariffin, Dr Fadlan bin Mohd Othman |
Nama Kursus |
: |
|
|
Tajuk Modul | : | Takrij Turath Menerusi Nama Perawi Teratas dalam Sanad | |
Kod Modul | : | MCQA5210 | |
Jam Kredit | : | 0.5 | |
Mode Pembelajaran |
: | Dalam Talian | |
Bahasa |
: | Bahasa Melayu | |
Syarat Kemasukan | : | Tiada | |
Tarikh Pendaftaran | : | - | |
Sinopsis Modul | : | Modul ini menjelaskan kaedah turath pertama dalam Ilmu Takhrij iaitu menerusi nama perawi teratas dalam sanad hadith. Tumpuan diberikan terhadap teori asas, disusuli dengan penekanan terhadap perlaksanaannya secara praktikal | |
Hasil Pembelajaran modul | : | HPM 1: Menghuraikan teori asas kaedah turath dalam Ilmu Takhrij iaitu menerusi nama perawi teratas sanad hadith. HPM 2: Mengenalpasti perlaksanaan praktikal Ilmu Takhrij menerusi nama perawi teratas sanad hadith. | |
Kadar Yuran | : | RM55.99 | |
Nama Pensyarah | : | Dr. Mohd Farhan bin Md Ariffin |
Info Modul
Nama Kursus | : | Micro-Credential Ilmu Takhrij | ||||
Tajuk Modul | : | |||||
Kod Modul | : | MCQA5310 | ||||
Jam Kredit | : | 0.5 | ||||
Mod Pembelajaran | : | Dalam Talian | ||||
Bahasa | : | Bahasa Melayu | ||||
Syarat Kemasukan | : | None | ||||
Tarikh Pendaftaran | : | - | ||||
Sinopsis Modul | : | Modul ini Menjelaskan kaedah turath kedua dalam Ilmu Takhrij iaitu menerusi lafaz pertama dalam matan hadith, serta kaedah turath ketiga iaitu menerusi mana-mana lafaz dalam matan hadith. Tumpuan diberikan terhadap teori asas, disusuli dengan penekanan terhadap perlaksanaannya secara praktikal. | ||||
Hasil Pembelajaran Modul | : |
| ||||
Yuran | : | RM 55.99 | ||||
Nama Pensyarah | Dr Mohd Farhan Md Ariffin |
Info Modul
Nama Kursus | : | Micro-Credential Ilmu Takhrij | ||||
Tajuk Modul | : | |||||
Kod Modul | : | MCQA5410 | ||||
Jam Kredit | : | 0.5 | ||||
Mod Pembelajaran | : | Dalam Talian | ||||
Bahasa | : | Bahasa Melayu | ||||
Syarat Kemasukan | : | None | ||||
Tarikh Pendaftaran | : | - | ||||
Sinopsis Modul | : | Modul ini menjelaskan kaedah turath keempat dalam Ilmu Takhrij iaitu menerusi topik matan hadith. Tumpuan diberikan terhadap teori asas, disusuli dengan penekanan terhadap perlaksanaannya secara praktikal. | ||||
Hasil Pembelajaran Modul | : |
| ||||
Yuran | : | RM 55.99 | ||||
Nama Pensyarah | Dr Mohd Farhan Md Ariffin |
Info Modul
Nama Kursus |
: |
Micro-Credential Ilmu Takhrij |
||||
Tajuk Modul |
: |
|||||
Kod Modul |
: |
MCQA5610 |
||||
Jam Kredit |
: |
0.5 |
||||
Mod Pembelajaran |
: |
Dalam Talian |
||||
Bahasa |
: |
Bahasa Melayu |
||||
Syarat Kemasukan |
: |
None |
||||
Tarikh Pendaftaran |
: |
- |
||||
Sinopsis Modul |
: |
Modul ini menjelaskan kaedah kontemporari Ilmu Takhrij menerusi beberapa aplikasi elektronik seperti Maktabah Shamela, Ensiklopedi Hadith, dorar.net, semakhadis.com dan sunnah.com |
||||
Hasil Pembelajaran Modul |
: |
|
||||
Yuran |
: |
RM 55.99 |
||||
Nama Pensyarah |
Dr Mohd Farhan Md Ariffin |
Info Modul
Nama Kursus |
: |
Micro-Credential Ilmu Takhrij |
||||
Tajuk Modul |
: |
Takhrij Turath Menerusi Sigat Pada Sanad dan Matan |
||||
Kod Modul |
: |
MCQA5510 |
||||
Jam Kredit |
: |
0.5 |
||||
Mod Pembelajaran |
: |
Dalam Talian |
||||
Bahasa |
: |
Bahasa Melayu |
||||
Syarat Kemasukan |
: |
None |
||||
Tarikh Pendaftaran |
: |
- |
||||
Sinopsis Modul |
: |
Modul ini menjelaskan kaedah turath kelima dalam Ilmu Takhrij iaitu menerusi sifat pada sanad dan matan. Tumpuan diberikan terhadap teori asas, disusuli dengan penekanan terhadap perlaksanaannya secara praktikal. |
||||
Hasil Pembelajaran Modul |
: |
|
||||
Yuran |
: |
RM 55.99 |
||||
Nama Pensyarah |
Dr Mohd Farhan Md Ariffin |
Nama Kursus |
: | Micro Credential Metodologi Dakwah |
Tajuk Modul | : | Asas Dakwah dalam Islam |
Kod Modul | : |
MCPD5111 |
Jam Kredit | : | 1 |
Mode Pembelajaran |
: | Dalam Talian |
Bahasa |
: | Bahasa Melayu |
Syarat Kemasukan | : | Pelajar mestilah lulus: 1. SPM; atau 2. STPM; atau 3. Sijil Matrikulasi atau Asasi; atau 4. STAM; atau 5. Diploma/Kelayakan Setaraf |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Modul ini adalah
berkenaan dengan
konsep asas dakwah
berdasarkan
pandangan Islam. Ia
meliputi pengertian
dakwah, matlamat
dan keperluan
berdakwah,
keistimewaan serta
hukum berdakwah.
Format penyampaian
modul ini
merangkumi kuliah
dalam talian (tidak
segerak) dan aktiviti dalam talian (seperti
pembelajaran
berasaskan masalah)
sebagai format
penyampaian. Di
akhir modul ini,
diharapkan pelajar
dapat menjelaskan
konsep dakwah dan
membahaskan
hukum berdakwah. |
Hasil Pembelajaran modul | : | HPM1:
Menjelaskan
konsep dakwah menurut
perspektif IslamHPM 2: Membahaskan hukum berdakwah menurut al-Quran dan al-Sunnah |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : | 1. Dr Zulkefli Aini 2. Dr. Mohamad Zulkifli Abdul Ghani |
Pendekatan Dakwah dalam Islam
Nama Kursus |
: |
Micro Credential Metodologi Dakwah |
Tajuk Modul | : |
Pendekatan Dakwah dalam Islam |
Kod Modul | : |
MCPD5120 |
Jam Kredit | : | 0.5 |
Mode Pembelajaran |
: |
Dalam Talian |
Bahasa |
: |
Bahasa Melayu |
Syarat Kemasukan | : | Pelajar mestilah lulus:
1. SPM; atau |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Modul ini adalah berkenaan dengan perkembangan pendekatan dakwah dalam persepektif sejarah Islam. Ia merangkumi aspek iaitu pendekatan dakwah yang digunakan oleh Rasulullah SAW dan para Sahabat baginda ketika berdakwah pada zaman mereka. Di samping itu, modul ini juga berkenaan dengan metodologi dakwah yang berasaskan al-Quran iaitu al-hikmah, al-maw’izah al-hasanah dan al-mujadalah. Modul ini menggunakan pendekatan kuliah dalam talian secara tidak segerak dan aktiviti atas talian (seperti pembelajaran berasaskan masalah) sebagai format pengajaran. Di akhir pengajaran modul ini, pelajar akan dapat menerangkan perkembangan pendekatan dakwah berdasarkan sirah dan prinsip metodologi dakwah yang terdapat di dalam al-Quran. |
Hasil Pembelajaran modul | : |
1. Menerangkan perkembangan pendekatan dakwah berdasarkan sirah Rasulullah SAW dan zaman sahabat. 2. Membahaskan prinsip metodologi dakwah secara al-Hikmah, al-Maw’izah al-Hasanah dan al-Mujadalah. |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : | 1. Dr Zulkefli Aini
2. Dr. Mohamad Zulkifli Abdul Ghani |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |
Nama Kursus |
: | |
Tajuk Modul | : | |
Kod Modul | : | |
Jam Kredit | : | |
Mode Pembelajaran |
: | |
Bahasa |
: | |
Syarat Kemasukan | : | |
Tarikh Pendaftaran | : | |
Sinopsis Modul | : | Contoh: Modul ini memberikan pendedahan tentang konsep Micro-credential serta Falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat yang boleh dicapai melalui penawaran Micro-credential |
Hasil Pembelajaran modul | : | Contoh HPM 2 : Menjelaskan falsafah Pembelajaran Sepanjang Hayat dan kaitannya dengan penawaran secara Micro-credentialContoh HPM 1 : Menerangkan maksud micro-credential |
Kadar Yuran | : | |
Nama Pensyarah | : |